Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szavazás
Szerinted mien a portál

Ez a legjobb
Nagyon jó
Elmegy
Rosz
Kurva szar
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Jaguár

Tartalom

 

                                

Kívülrôl alig lelni nyomát, a Jaguar XJ mégis alapjaiban megújult. Karosszériája acél helyett alumíniumból készül, futómûve légrugós, motorjai erôsebbek, sebességváltója vadonatúj. Ezek együtteseként nagyszerûen vezethetô, igazi ragadozó született, olyan, amelytôl teljes joggal retteghet a konkurencia.

Nemrég több típus megvásárlását is mérlegelhette, aki luxusautót akart venni. A piacon megtalálta az Audi A8-astól kezdve a 7-es BMW-n és a Lexus LS 430-ason keresztül egészen a Mercedes S-osztályt. Annak viszont viszonylag kicsi volt a valószínûsége, hogy a Jaguar XJ neve is szóba kerül a válogatásnál – leginkább azért, mert az 1994-ben megjelent, tehát már kissé koros modell több szempontból sem állta a küzdelmet a szóba jöhetô vetélytársakkal szemben. Ezért már-már úgy látszott: nemhogy nem sikerül új vevôket elcsábítania a többiektôl – ami hosszabb távon egyenlô a biztos kimúlással –, hanem még a márkahû vásárlók is átpártolnak más céghez. Valami alapvetôen újjal kellett tehát kirukkolni ahhoz, hogy a gyárnak nemkívánatos folyamat megforduljon. És pontosan ez történt! A régi XJ-t úgy dobták a sutba, ahogy volt, és vadonatúj autóval rukkoltak ki, olyannal, amelynek csak stilisztikai megoldásai emlékeztetnek a korábbi kivitelre. 

Az XJ eleje és hátulja nem változott
forradalmi módon. Az adaptív csillapítás
programváltása nem észlelhetô, csupán
annyi tûnik fel, hogy az autó mérsékelt
tempónál komfortosan rugózik, nagy
sebességnél stabilan

viselkedikA hagyományos formai elemek továbbörökítése azonban talán túl jól is sikerült, mert aki mellett elsuhan egy XJ, nem biztos, hogy azonnal megmondja, a régi volt-e vagy az új. Sziluettjük ugyanis nagyon hasonló, elölnézetben pedig ugyanúgy a két elsô fényszórópár és a hozzájuk vezetett kettôs motorháztetô- domborulat határozza meg az új XJ arculatának karakterét, mint a régiét. Mindennek tetejébe még a hûtôrács formája is hasonló. Rövid összevetés után azonban már feltûnik, hogy csak hasonló, mert az új keskenyebb a réginél. További megkülönböztetô elem, hogy a motorháztetô közepén, a szélvédôig végigfutó sáv jóval markánsabb.
 A szemünk belül sem akad meg egyetlen korszakalkotó formai újításon. Középen ugyanúgy patkó alakú konzol emelkedik, alatta a J alakú kulisszában vezethetô váltókarral, a faborítás is hagyományos, az analóg óra pedig egyenesen azonos azzal, mint amelyik a régiben szolgált. Csak a mûszerblokknál van annyi eltérés, hogy a korábbi autóban a faborítástól három külön csô vezetett a mûszerekig, az újban egy közös kivágáson belül válnak külön a mûszerek.

Az új XJ elôdjénél némileg testesebb. Négy motort kínálnak hozzá, a leggyengébb 238, a legerôsebb
395 lóerôs. 470 literesre bôvült a csomagtér. Az automata hatfokozatú, de kulisszája továbbra is j alakú

Amennyire konzervatívan ôrzi hagyományait külsôségeiben az XJ, legalább annyira forradalmi megoldásokat találunk a fényezés, illetve a ruha alatt. Az elsô újdonság valóban mindjárt a lakkrétegek alatt található, ugyanis a teljes gyártósort lecserélve az új XJ karosszériáját már alumíniumból készítik. A könnyûfém alkalmazásának köszönhetô megtakarítás nem elhanyagolható, mert a csavarószilárdság 60 százalékos növekedése mellett az üres karosszéria csupán 220 kilogrammot nyom – 140 kilogrammal kevesebbet, mintha acélból volna. De nemcsak a felépítmény készül alumíniumból, hanem a rugózatlan tömegek csökkentése érdekében a futómû összes lengôkarja is. Mivel az autó viszonylag csekély saját tömegéhez képest a terhelhetôség – legalábbis a luxusautók szintjén – nagy, ezért szinte elkerülhetetlenné vált egy újabb technikai trükk, a légrugózás bevetése. De nem ám csak úgy magában, hanem a cég saját, CATS (Computer Active Technology Suspension) elnevezésû kétfokozatú adaptív lengéscsillapításával ötvözve. Az automatikus, kézzel át nem állítható rendszer komfortos és sportos beállításokat ismer, s egy további szolgáltatással is bír: az útfekvés javítására 160 km/órás sebességnél 15 milliméterrel „megülteti” az autót.

Nemcsak a kormányoszlop(column) állítható elektromosan,
hanem a pedálsor (pedals) is, így az extrém
testalkatúak is találhatnak kényelmes beállítást

Ha nem is ilyen radikálisan, de megújult a motorválaszték is. Mivel a programba felvették a márka többi típusából már ismert 238 lóerôs, háromliteres V6-ost, így 1997 után ismét van a kínálatban XJ6-os. A V8-as motorok a régi blokkon alapulnak, de két új fôtengellyel. Az egyik, 76,5 milliméteres lökettel 3,5, a másik, 90,3 milliméteressel 4,2 literes a lökettérfogat. A továbbra is XJR elnevezésû csúcsváltozatban természetesen ez utóbbi dorombol a motorháztetô alatt, de – megint csak magától értetôdôen – kompresszorral megspékelve. Legnagyobb teljesítménye így a korábbi 363 helyett 395 lóerô.

Csak semmi menürendszer, kérem!
Minden berendezés hagyományos
módon, külön gombcsoporttal kezelhetô
Kiköszörülték a csorbát:
hátul nagyot nôtt a tér
Elsô osztályú: kiválóan
tart és kényelmes is

 Valamennyi motorral a ZF hatfokozatú automatáját társítják, az egyes modellek különbözô vonóerôigényét a végáttételek változtatásával elégítik ki. Az S-bôl már ismert szerkezet az XJ-ben is bizonyítja képességeit. Nagyon finoman kapcsol felfelé és lefelé, és villámgyorsan vált vissza két-három fokozatot is, ha a gázpedál lenyomásának intenzitásából arra következtet, hogy a helyzet megoldása a lehetô legtöbb lóerô mozgósítását követeli meg. Márpedig a legkisebb motornál ez gyakran megtörténhet. Elég egy emelkedôkkel sûrûn telitûzdelt országút, s mindjárt kiderül, hogy csak úgy tudunk tempósan elôrejutni, ha a padlóhoz ragasztjuk a gázpedált. Ugyanez az XJR-rel már ritkábban fordul elô, mert az autó a kompresszor halk surrogása mellett félgázon is úgy szökell kanyartól kanyarig, hogy a négy malomkeréknyi tárcsafék és a vészfékrásegítô aktív közbelépésére is szükség van, hogy megzabolázza a másfél tonnás alumíniumzuhatagot. Mert száznyolcvannal azért mégsem illik bele- esni egy derékszögû kanyarba… De száztízzel már lehet: a változó áttételû és sebességfüggô szervokormány pontosan teszi a dolgát, a CATS sportfokozatának hála, a karosszéria meg sem billen, a 255/40-19-es Pirelli Zerók pedig mintha karmokat eresztettek volna az aszfaltba. Az egészben az a legszebb, hogy a menetstabilizáló eközben jelét sem adja létezésének. Nem ideges fajta!
Az új XJ-ben éppen az a legdöbbenetesebb, hogy több mint háromméteres tengelytávja, ötméteres hossza, és másfél tonnától kezdôdô tömege ellenére olyan könnyen kézben tartható, mint egy kisautó. Ugyanakkor belül minden, a kategória által megkövetelt luxussal felszerelték, és – végre – helyhiánnyal sem kell küszködni. Vagyis az új XJ-ben minden együtt van ahhoz, hogy a vásárlók és a konkurencia figyelmét is felkeltse.
Ráduly Dávid

Másképp könnyû

Nem az új Jaguar XJ az egyetlen alumíniumkarosszériás autó. Ugyanebbôl a könnyûfémbôl készül az Audi A2 és A8, valamint a Honda NSX kocsiszekrénye is. Csak éppen másképp, mert ezeknél öntött és húzott elemekbôl vázszerkezetet hegesztenek össze, amelyre csavarozással és ragasztással erôsítik fel a lemezbôl sajtolt burkolólemezeket. Az XJ-nek nincs kimondott váza, a karosszéria az acélból készült autókhoz hasonlóan többségében lemezekbôl áll össze, amelyeket összesen 3200 szegecs és 120 méternyi ragasztás segítségével rögzítenek egymáshoz.

Frankfurt kisebb újdonságai közé számít a Jaguar középső modelljének finom átdolgozása, amely elsősorban az autó sokat kritizált belső terét érinti, kívülről alig-alig vehető észre. Bár az autó még nem olyan régi, hogy indokolt lenne az átalakítás, az X-type bemutatása óta a kritikus hangok tovább erősödtek, mivel az igen látványos formatervű S-type belülről olcsóbb hatást kelt, mint kisebb testvére.

 

Így számos részletmegoldás - kapcsolók, kárpitok, fogantyúk és kallantyúk - változik előnyére, javítva az autó által nyújtott "luxus-érzést". Emellett várható néhány újabb tétel az extralistában, és egy-két változtatás az autók széria felszerelésében. Az autó külsején mindössze egy-két apróság változik, így az első fényszórókat modernebb, nagyobb fényerejű egységek váltják fel, emellett újratervezték az első és hátsó lökhárítókat is.

Az autó szerkezetében, és a motorházban sem történik változtatás: ezeken a területeken a Jaguarnak nincsen szégyellnivalója legnagyobb vetélytársaival, az 5-ös BMW-vel, és a Mercedes E osztállyal szemben.


 
Számláló
Indulás: 2007-07-26
 
Óra
 
Szavazás
Meilyk a legjobb autó

Audi
BMW
Mercedes-Benz
Jaguár
Alfa Romeo
Opel
Ford
Mitsubishi
Volvo
Volkswagen
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?